Gravid vecka 39 (38+0)

Idag går vi in i en ny vecka då.. shit vad snabbt vecka 38 gick haha.


Du kan känna dig tung och trött och ha kraftiga förvärkar. Livmoderhalsen mognar för förlossningen. Livmodern tar nu upp all plats i bäckenet och en stor del av buken. Den trycker mot bröstkorgen, och det kan hända att du känner dig riktigt besvärad av graviditeten nu. Har du blivit rödflammig i ansiktet, så beror det på att hjärtat och blodomloppet arbetar hårdare än någonsin med. Förmodligen börjar din vikt plana ut och vissa kvinnor går till och med ned i vikt den sista veckan före förlossningen. Oroar du dig för något! - Vad som helst, så ta upp saken när du är på kontroll hos din barnmorska.

Vila så mycket du kan, du behöver alla krafter. Har du svårt att sova på natten, ta igen det på dagen. Det gör inget om du vänder på dygnet, det kommer du i alla fall att göra när barnet är ute. Bättre att ständigt vara så utsövd som det går, eftersom du inte har någon aning om när förlossningen sätter igång. Kanske får du inte sova på 24 timmar om du har en lång latensfas med värkar som håller dig vaken. Så sov så ofta du bara kan innan! Har du svårt att sova - vila istället.

Barnet väger nu ca 3,5 kg och är omkring 37 cm långt från huvud till stjärt. Fostervätskan förnyas var tredje timme och det mesta av lanugohåret har fallit av när födseln nu är nära. Barnet sväljer hårstråna tillsammans med andra utsöndringar och allt hamnar i matsmältningsapparaten. Det kommer ut som barnbeck vid första tarmtömningen. I lungorna ökar produktionen av ytaktivt medel ytterligare, samt lungmognaden. Navelsträngen är omkring 51cm lång och är ungefär lika lång som ditt barn från topp till tå. Nu kan det vara svårt att märka barnets alla rörelser.


Hur är det då för mig?

kraftiga förvärkar?
jo tack du. De har suttit i sen tisdagen även om de avtagit lite i smärtgräns och antal per timme. Idag har jag "bara" massa sammandragningar per timme och lite ilningar neråt i bäckenet.

tung och trött?
ja jag känner mig inte direkt tung som jag trodde jag skulle göra i denna vecka men jag känner mig slut i kroppen för det är ändå 10 kilo extra jag bär på och trött är jag absolut. Dock har jag problem med att sova på nätterna nu men en tupplur på dagen är skönt istället hehe.

bebisen?
bebisen livar omkring i magen varje dag mest hela tiden, dock inte lika intensivt som förr men det är klart, det finns inte så mkt plats längre hehe. Annars är det bra med bebis :)

jag?
jag har som sagt fortfarande halsbränna och ont neråt med förvärkarna men det är väl som det ska vara i denna vecka så jag får väl inte klaga haha. Jag var till barnmorskan idag också och det var fortfarande inge äggvita i urinen men blodtrycket låg på 158/96 vilket är högt men jag är van vid detta laget hehe. Ska in på en ordinarie koll på måndag igen för att kolla magen, bebis hjärtljud, min vikt, mitt blodsocker och blodtryck och känna hur bebis ligger igen då :)

Postat av: Sarah Nord

Oh vad mysigt :) Min är snart 3 månader nu... så mysigt när man är på förlossningen/BB. Även fast man har ont överallt och man inte kan sova så ser man tillbaka sen o tycker de var rätt mysigt ändå=)



Snart så kommer din kotte=)

2010-06-24 @ 13:15:13
Postat av: Madeilene

Sara: ja det går snabbt har jag sett hehe. Ja det är något man måste gå igenom men det är värt det i slutändan :) ja snart är den här, helt galet ändå haha

2010-06-24 @ 13:42:48
URL: http://justmadde.blogg.se/
Postat av: Malin, 22 år Gravid v39

Hade också högt övertryck idag, men tror dock det beror mkt på värmen

2010-06-24 @ 17:48:16
URL: http://mammaflikkan.blogg.se/


                                  bloglovin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0