Vecka 30 (29+0)

Idag går jag in i vecka 30. HELT GALET !!!!!


Nu börjar det bli viktigt att tänka på hållningen. Barnets tyngd kan kännas som den försvårar balansen och frestar på ryggen. Många kvinnor känner sig andfådda oftare, eftersom det helt enkelt är jobbigare att förflytta sig. Dina lungor måste ta upp ca 20 % mer syre och stöta ut mer koldioxid med varje andetag, eftersom du också andas för ditt barn. Känner du oro inför förlossningen bör du ta upp det på MVC.

Ditt barn väger ca 1,6 kg och är ungefär 27 cm långt från huvud till stjärt. Den tidiga kroppsbehåringen - lanugohår - börjar försvinna. Ibland kan fjuniga strån finnas kvar vid födseln, men de faller av under de första veckorna. Håret på huvudet blir tjockare och barnet öppnar och sluter sina ögonlock. Benmärgen har till uppgift att producera röda blodkroppar och tar nu över detta från levern. Skelettet hårdnar och lungorna, hjärna och muskler mognar ytterligare. En del barn börjar redan nu att lägga sig med huvudet i bäckeningången. Det är den vanligaste och enklaste födelsepositionen. Hårda sparkar upp mot bröstkorgen och ett ökat tryck mot bäckenbotten, där barnets huvud pressar på, kan bli kännbart. Barnet är mycket medvetet om förvärkarna även om du inte märker dem.


Hur är det då för mig?
Anfådd?
Nja inte mer än de senaste veckorna men det har ändå varit jobbigare nu på senare tid. Jobbigare att gå och det går snart inte att ta på sig skorna ståendes längre. Jag måste sitta ner haha.
Foglossning
har jag som tusan. Det gör ont att gå ur säng och soffa och det tar sin tid kan jag lova men när jag väl är uppe och har gått ett tag går det bättre. Dock inte smärtfritt. Häromdagen hade jag så ont där nere vid bäckenet så jag kunde inte ens koppla så Emma fick köra hem från stan. Hemskt egentligen haha. Hur ont man kan ha menar jag. Talade med barnmorskan om det igår och hon rekomenderade mig att köpa ett foglossningsbälte. Tror jag måste göra det faktiskt. Den kostade typ 300 med frakt och allt vilket inte är så farligt ifall jag slipper ha ont varje dag.
Halsbränna?
 Har typ försvunnit. Kan ha någon minut på kvällen någon kväll men inte alls som det var för några veckor sedan då jag hade hela kvällarna/nätterna. Skönt att slippa det tycker jag hehe.
Vikten?
Jag ligger ju på typ 5 kilo + nu vilket är okej enligt mig men jag har aldrig vägt så här mycket så det börjar bli jobbigt att kolla på vågen men jag försöker tänka att det snart är borta. Det är ju inte direkt 5 kilo fett jag lagt på mig haha..


Postat av: Evelina

Plus att det är värt varenda kilo när det är klart:)

2010-04-22 @ 14:31:58
Postat av: Linda Andersson (i "klassen")

Ett tips! Du kan kika på tradera efter stödbälte också :) En aning billigare där :D

2010-04-22 @ 17:49:13
Postat av: Madeilene

Linda:

hehe ja det tänkte jag inte ens på, det var en bra ide :) tack tack

2010-04-22 @ 20:20:44
URL: http://justmadde.blogg.se/
Postat av: Madeilene

Evelina: ja men precis :) bebis betyder allt ju hehe

2010-04-22 @ 20:21:10
URL: http://justmadde.blogg.se/


                                  bloglovin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0