Vecka 28 (27+0)

Ännu en vecka har passerat :O galet galet...

Nu går du in i graviditetens sista tredjedel. Det är en spännande men också påfrestande tid, såväl psykiskt som fysiskt. En del kvinnor mår utmärkt under denna period, medan andra kan känna sig helt utmattade. Under dessa veckor kan du räkna med en viktuppgång på ca 4,5-5,5 kg, där barnet utgör ca 3-3,5 kg. Livmodern har under den senaste månaden växt ca 4cm och du kan känna ett tryck upp mot bröstkorgen. Detta kan ge en lätt obehagskänsla när de nedersta revbenen spänns ut. Kan även läcka bröstmjölk vid denna period.

Är du Rh-negativ görs en andra undersökning för att kontrollera om modern utvecklat antikroppar. Omkring dessa veckor görs ofta ett glukosbelastningstest, vilket innebär att man kontrolleras för att se ökad risk för graviditetsdiabetes. Även en kontroll av eventuell blodbrist görs.

Ditt barn är nu ca 25 cm långt från huvud till stjärt och vikten ca 1,2 kg. Det utvecklas och växer mycket snabbt nu. Lungorna är så pass färdigutvecklade att det klarar av att andas luft, men om barnet skulle födas så skulle hon eller han ändå behöva hjälp med andningen. Hos flickor är blygdläppar fortfarande små och täcker inte klitoris men under de sista veckorna växer de samman alltmer. Hos pojkar sjunker testiklarna ned i pungen. Fortsätt att prata med ditt barn för vid det här laget har det vant sig vid din röst. Den här sista tredjedelen av graviditeten kommer barnet framför allt att gå upp i vikt och enligt lag är barnet livsdugligt, vilket gör att det måste registreras om det föds.




Hur är det då för mig?
Viktuppgång? Ligger fortfarande på ca +3 kilo men märks nästa gång jag ska till barnmorskan vilket är den 19 april. Mår bra? Ja jag mår precis lika bra som jag gjort de senaste veckorna. Foglossning kommer och går men det är ingen större fara än så länge.
Obehag vid revben? Jag har än så länge inte kännt av något obehag kring revbenen men jag känner att bebis sparkar högre och högre upp och att det blir mer och mer på sidorna också, men det är bara mys än så länge hehe. Läcka bröstmjölk? Jag har än så länge inte sett eller kännt av någon bröstmjölk haha.
Rh-negativ? Jag är Rh-positiv vilket jag antar innebär att jag inte behöver göra några speciella tester.  

Annars fortsätter bebis att liva omkring i magen. Jag njuter verkligen av varenda spark och rörelse där inne. Jag tycker magen blir större och större men jag kan fortfarande ha mina kläder vilket känns mycket bra hehe. Längtar dock till sommaren då man slipper ha byxor. Leggins nästan varje dag börjar bli uttjatat haha ;)


Postat av: ~Sara~

Sv: Tack så mycket. =) Det är kul med lite knasiga sminkningar tycker jag, även om det bara är när jag är hemma.

2010-04-08 @ 13:05:26
URL: http://sarasyttre.blogg.se/
Postat av: lolla

hejsan

härligt att höra att du och bebben mår bra, men det är juh nu på slutet som den växer och växer och växer..hihi...

Jag tycker åxå det ska bli spännande när den kommer...

Vad kul med besök, ni kommer att få en toppen kväll

kramar lolla

2010-04-09 @ 09:06:33
URL: http://lollashus.blogg.se/


                                  bloglovin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0