Att vara Olafan !

Jag har många gånger fått frågan om varför jag åker för att se Ola. "Varför honom av alla människor? Du har juh sett honom en gång, räcker inte det?" säger folk till mig. Det är så otroligt jobbigt för mig att förklara för er som inte är ett "fan" så ni förstår den känsla jag får när jag hör Olas musik eller träffar honom irl. För att inte tala om töntigt det är att jag ens ska behöva förklara mig och näst intill skämmas enligt er för min "hobby". 

 

Jag minns så väl den dagen jag såg Ola för första gången, nämligen när han var på Idolaudition i skåne. Håret var ruffsigt och han hade inte ens tagit en endaste ton men redan då föll jag för hans charm och jag hoppades av hela mitt hjärta att han kunde sjunga så man kunde följa honom, se han utvecklas. Som tur var kunde han sjunga och det skitbra dessutom. Jag var fast !! Jag gick sista året på gymnasiet och hade en hel del skolarbete men der hindrade inte mig från att följa Idol och se hans utveckling till en riktig stjärna. 

 

Jag koncentrerade mig på skolan, tog studenten och började sedan följa Ola även på spelningar. Jag var alltså rätt sen med att åka omkring för att se honom. Faktiskt till juli 2006. Då turnerade han med Rix fm i Sundsvall och jag var bara tvungen att åka. Han klev ut på scenen och man var ännu mer fast, om möjligt! Resan började... Nu står man här 3 år (4 från start START..) och ca 25 spelningar senare och man ångrar inte en enda sekund! Så många nya vänner man har fått, så många nya orter och städer i Sverige men har fått se, så mycket man har vuxit och så många roliga minnen man har.

 

Varför då Ola? Ola är till att  börja med en helt underbar person. Han är omtänksam, han är rolig och han har fötterna på jorden. Han är alltid på lika bra humör och han visar verkligen hur roligt han tycker detta är och hur mycket han uppskattar oss "fans" Att han sjunger bra och är snygg är bara ett plus i kanten ; ) Jag trodde då aldrig att jag skulle fastna så för en artist i äldre år haha!

 

Att vara 22 år och följa Ola har inte alltid varit en dans på rosor. Nästan varje dag får man höra typ "är inte du för gammal för sånt där?, jävla fjortis, väx upp, när ska du ta och skaffa dig ett liv ?" Nu är jag så stark att jag fullständigt SKITER i vad ni så kallade vänner och familj säger för varför skulle musik och att träffa någon som gör mig glad vara fjortisaktigt? Varför skulle min "hobby" vara mindre värt och mindre acceptabelt än att skruva bil, supa på krogen eller åka skoter? Varför kan inte personer unna andra det som är glädje för dem? Varför ska folk lägga sig i vad andra gör? Det är det jag inte förstår! Varför ska man hela tiden behöva förklara sig när man åker till en spelning eller köper hans skiva? Det är dessutom lite lustigt att det inte är någon som klagar på exempelvis Takida -fans eller Michael Jacksson-fans. De åker på spelningar, köper skivor och hänger på hemsida lika mycket som vi?! Det är mina pengar och jag gör vad jag vill med dem! Vill ni hellre supa bort dem på krogen så fine, I dont care och jag dömer inte er för det eller hur?! :)

 

Många tror och tycker att jag lägger ALLA mina pengar på Ola, spelningar, skivor mm och att jag inte har något liv men då ska jag berätta för er att det har jag visst. Jag shoppar kläder, jag går på krogen och jag sparar. Jag pluggar, jag jobbar, äger ett hus, har en familj och djur. Det har inte slagit er att jag kanske hinner med allt ? 8-) Som sagt, att vara ett Ola fan är det roligaste jag har gjort i hela mitt liv och jag kommer fortsätta med detta länge länge till. Låt mig då ha denna glädje, denna "hobby" för tro mig, det är ingen tortyr ; )

 

Nu hoppas jag att ni kan acceptera att jag är ett Ola fan som kommer fortsätta åka runt på spelningar och fortsätta köpa hans musik så länge jag kan och hinner =) 

 

 


Postat av: Linda

Så BRA skrivet madde!

2009-01-18 @ 15:33:36
URL: http://liiiindaaaa.blogg.se/
Postat av: anna

så jäkla bra skrivet Madde !!



jag får också en hel del kommenterar om de med Ola, jag ska nog ta åh länka till ditt

inlägg här åh be alla läsa .. liksom, de behöver inte förstå - men de ska acceptera !!

2009-01-18 @ 16:06:39
URL: http://sissigirliiee.blogg.se/
Postat av: Minna

2009-01-18 @ 16:15:33
Postat av: Minna

Det du skrivit är dagens sanning!! :) Jag har upprepade gånger förklarat precis samma sak för oförstående kompisar. Och lika irriterad som du har jag blivit och lusten att skrika "Mind your own business!" och "Håll käften!" har varit överhängande otaliga gånger. Jag har dock valt att visa att jag, till skillnad från dem, inte beter mig så där omoget så jag har bemött deras barnsliga kommentarer på ett mer vuxet och städat sätt :) Vi har all rätt att tycka om precis vad vi vill. Den lycka och glädje som Ola och hans musik ger oss skulle vi inte byta ut mot någonting annat! Vi vet det, vi står för det. Det är på tiden att alla andra börjar fatta :)

Kramar

2009-01-18 @ 16:27:33
Postat av: Madde svarar

Minna:

ja jag förstår verkligen inte varför man måste förklara sig hela tiden. Detta är precis som vilken hobby som helst, man blir glad ! ja tycker vi ska fortsätta skita i dem och bara vara glada :) dem vet inte va dem missar ehehehe

2009-01-18 @ 16:54:09
Postat av: Charlotte

Så otroligt bra skrivet av dig Madde! :)

du har så rätt i det du skriver!

2009-01-18 @ 17:50:48
URL: http://mylifeascharlotte.blogg.se/
Postat av: carro

sjukt bra skrivet!

kunde inte sagt det bättre själv!



jag förstår inte varför folk just är på att det är ola eller ngra andra från idol för jag som har åkt mycket efter honom men även efter emd vet ju precis hur det är och får höra precis samma saker som dig.

folk kommer aldrig någonsin förstå hur det är att ''få kontakt'' men dem innan de gjort det själva ju.



men vi kör på och gör det vi tycker är roligt

och skiter i andra !

för det är ju ändå vårat EGNA val vad vi vill lägga pengarna på och inte.

accp eller leave it! :D



ha det!

kramkram!

2009-01-18 @ 18:11:43
URL: http://carolinelarsen.blogg.se/
Postat av: Johanna

Härligt inlägg,

jag känner som dejj!

2009-01-18 @ 19:05:27
URL: http://busjohanna.blogg.se/
Postat av: Deniesé

Sjukt bra skrivet Madde!

Det är verkligen så där det är!

Olafamiljen mot världen, de klarar vi! :)

2009-01-18 @ 19:20:59
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: sanna

åhh så bra skrivet!! :)

2009-01-18 @ 19:24:17
URL: http://sannajonssonnnn.blogg.se/
Postat av: Peaches

Det där var himla bra skrivet girlie :) Jag tror att alla tjejer som är +20 blir "mobbade" då och då för att de gillar artister/band som tillhör fjortis-gruppen (el hur man ska formulera det). Men vi bryr oss inte =)

Kippis!

2009-01-18 @ 23:08:32
URL: http://beautyblueeyes,blogg.se
Postat av: Marie

Åhh herregud gumman, du tog mig precis på ord. kunde inte skrivit det bättre själv :O Det är precis så det är att vara ett Ola-fans. Du kan inte ha beskrivit det bättre, sjukt bra skrivit verkligen.



Jag är sjukt glad att jag började följa Ola och blev ett fans till honom för hade jag inte blivit det hade jag inte haft dig som en av mina bästa vänner i mitt liv <3 BARA DET ÄR GULD VÄRT <3

2009-01-19 @ 11:25:25
URL: http://starmi.blogg.se/
Postat av: janni

Jättebra skrivet Madde! Jag tycker att du är skitgrym som hinner med skolan, familj, vänner OCH Ola. Och alla andra intressen såklart. Det är helt imponerande faktiskt. Jag klarar själv inte det liksom.

Och om det är någon man ska vara "fan" till så är det nog Ola. Jag har aldrig träffat någon som bryr sig så mycket som han :')

2009-01-19 @ 18:05:57
URL: http://jannif.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jätte bra skrivet Madde !

håller med dej till1 100% och du har rätt i det du skriver :D

2009-01-19 @ 20:56:19
Postat av: Linnea

jätte bra skriver Madde!

Håller med dej till 100% och du har rätt i det du skriver :D

2009-01-19 @ 20:57:22
URL: http://linnua.blogg.se/
Postat av: Magdalena

Jättebra skrivet! :)



Vi ska väl också få ha nåt som gör oss glada! ;) Och jag vet att dom som håller på så där inte kommer att förstå sig på oss förens dom själva förstår glädjen i Ola! Dom vet inte heller vad dom går misste om...

2009-01-21 @ 20:09:45
Postat av: Caroline

Jättebra skrivet!

Tycker precis som du!!

2009-01-22 @ 15:14:53
Postat av: ewwy

Det var jätte bra skrivet Madde!

Men jag störde mig på en sak,;

"Det är dessutom lite lustigt att det inte är någon som klagar på exempelvis Takida -fans eller Michael Jacksson-fans."



Tror du inte man får skit för att vara ett Michael Jackson fan?

Varje dag får jag höra massor med skit att "åh han är en pedifil, han är ful & hur kan du gilla honom" m.m..

Du kan ju inte säga att inte någon som klagar..



Nu menar jag inget ont, även jag är ett Ola fan, men jag blev lite.. ja.. irriterad när jag läste det.. (a)



Men, ja..

Bra skrivet annars!

2009-01-25 @ 20:51:28
URL: http://ewwyjackson.bilddagboken.se/
Postat av: Madde svarar

Ewwy:



ja nu drog jag till med några andra artister än Ola som har kanske lite bredare publik, för att nämna exempel... :P

2009-01-25 @ 21:19:02
URL: http://justmadde.blogg.se/
Postat av: IDA

Ursäkta att jag kommenterar så långt bak, men hittade hit genom länken på blogg.se's framsida, såg att du var (är) ett fan och blev nyfiken på att titta igenom lite... Och, WOW.. vad jag kände igen mig i den här texten. Jag är också ett fan - dock inte till Ola, utan till ett band, och som snart 21-åring har jag fått höra allt från att jag är töntig till att bandmedlemmarna skulle skämmas om de visste att de hade ett så pass gammalt fan (vilket är total-löjligt, jag vet.) och jag kan liksom bara inte förstå varför man väljer att slösa sån energi - och tid av sitt liv - på saker man ogillar (om de som klagar nu ogillar artisten/bandet) och att tracka ner på folk för att de bestämt sig för att leva delar av sina liv på ett visst sätt - som i både ditt och mitt fall är att åka runt och se våra favoriter.



Och som du skriver så innehåller ju det här att vara ett fan, så mycket mer. Att man lärt känna mycket nya människor, sett nya platser - jag känner verkligen igen mig i allt. Och även fast vi inte är fans till samma artist/band så blir jag glad av att läsa om den här lyckan man känner som ett fan. Jag vet ju själv hur glad man blir, inget kan ersätta känslan. Bra val av mig att klicka mig in hit, kul att läsa det här inlägget!

Hoppas du får en fin dag!

2009-04-20 @ 06:40:01
URL: http://iiea.blogg.se/
Postat av: Frridda

GGOOO girl!!! precis så är det... jag är så trött på att folk ska dömma en bara för att man gillar en viss artist. det är som att bara för att artisten kommer från Idol är man automatiskt barnslig eller omogen. Alla de som skriver att ola inte är värd priser och sådant vet inte vad de talar om, de har inte träffat honom och vet inte vilken otroligt bra artist han är och så mycket energi han ger oss fans. så låt oss vara och låt oss göra vad vi vill men våra pengar... // frridda

P.s grymt bra blogg

2009-08-12 @ 18:12:59
Postat av: Madde

*Frridda: tack :) kul att du gillade det jag skrev och kul att du också gillar ola ;) hehe. jag håller med dig, tråkigt att de inte vet va de missar ;)



tack för dina fina ord :) de värmer otroligt! *

2009-08-14 @ 21:43:54
URL: http://justmadde.blogg.se/
Postat av: Annah88

hej Madde, hittade din blogg via olas forum. Fastnade på alla dina ola-inlägg och kom ner till detta. Fick tårar i ögonen när jag läste inlägget. Jag känner precis likadant. Jag e 20, fyller 21 i december och ingen av mina andra vänner gillar Ola. Jag bor dessutom i Finland så jag har det ännu svårare att träffa honom, vilket gör varje gång speciell och jag pratar om dom gångerna med mina vänner och familj och dom e väl lite trötta på mej. Men vad gör man om en person gör en så himla lycklig. ville bara skriva det till dej!



Kanske vi ses på lördan på körslaget! :P

2009-10-12 @ 20:10:55
URL: http://annasaboblogg.blogg.se/


                                  bloglovin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0