Gravid vecka 31 (30+0)

Idag går jag in i vecka 31. Har sagt det förr och säger det igen... HEEEELT GAAAALET!!! Snart ska bebis ut liksom haha.


Kanske börjar du bli något glömsk. Ju närmare förlossningen du kommer, desto mer vänder du din uppmärksamhet mot ditt ofödda barn. Naveln sträcks ut mer och mer, eventuellt börjar den puta ut. Efter förlossningen återfår den sitt normala utseende. Det kan vara bra att veta: Hur andfådd du än känner dig får barnet tillräckligt med syre.

Barnet är ca 28 cm långt från huvud till stjärt (40 cm till tå ) och vikten ungefär 1,8 kg. Generellt har barnets kropp vuxit klart, men det behöver fortfarande gå upp i vikt. Hjärnan lägger in en högre växel nu i slutet, för att hinna växa färdigt. Lungorna är det organ som blir färdigt sist. Barnets ögonfärg bestäms ungefär vid den här tiden, men det kommer inte att visa sig förrän sex till nio månader efter födseln. För att pigmenten i ögonen skall färdigbildas behövs det nämligen ljus. Vithyade barn föds i regel med mörkblå ögon och det kan dröja månader innan den verkliga färgen visar sig. De flesta mörkhyade barn föds med bruna eller mörkgrå ögon, som sedan blir mörkare bruna eller svarta under första året. Men just nu förbereds ögonen för livet efter födseln. Ögonlocken är ofta öppna när barnet är aktivt och pupillerna i ögonen vidgas och krymper när det rödaktiga ljuset skiftas och filtreras genom livmoderväggen. Barnet stänger ögonlocken när det är passivt och sover.

Många har redan hår på huvudet som kan ha vuxit upp till två centimeter. Barnet har fortfarande inte lagt sig till rätta utan ligger ibland med huvudet nedåt och ibland med huvudet uppåt eller åt sidan.



Hur är det då för mig?
Glömsk?
Det tycker jag att jag vart hela tiden haha.. däremot har jag börjat tappa ord och bokstäver så jag pratar konstigt ibland haha. Inbillar mig att det har med graviditeten att göra och det är likadant för min kompis så det borde ha med alla hormoner att göra ;)

Putande navel?
Den börjar faktiskt att puta. Lite lustigt haha.

Annars så har jag fortfarande halsbränna till och från men inte alls lika kraftigt som förut. Kissa får jag göra oftare än förr men jag känner dock om det är för att bebis trycker på en sekund eller om jag verkligen är nödig haha. Järntabletterna äter jag nu men det är inte kul. Jag blir inte alls bra i magen och helst av allt vill jag slippa dem. Visar de inte resultat nästa gång hos barnmorskan ska jag nog allt fråga om det är värt att äta dem. Foglossningen sitter i. Det går att gå men det är inte kul att vända sig i sängen på natten eller ibland köra bil. Det gör så fruktansvärt ont i skrevet och ljumskarna så jag skulle kunna gråta känns det som haha. Dock får jag väl vara nöjd med att det "bara" är så och att det inte är så illa att jag inte ens kan gå =)

Bebis livar omkring som vanligt. Gör volter och sparkar. Just nu tycker h*n att det är kul att trycka sig ut mot mina högra revben. Är inte alls speciellt skönt men vad ska man göra? haha.

Postat av: Deniesé

sv: Åh va kul ! :D



Aaaaaaaaaaaaah, kan inte fatta det. Madde du ska bli mamma ! :D:D:D

2010-04-29 @ 12:40:07
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: Deniesé

sv: aaah, förstår det! Jag skulle ha lite småpanik tror jag :P Men du klarar det där fint :D

2010-04-29 @ 13:48:41
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fin blogg.



Hur mår du idag då? :)

2010-04-29 @ 14:01:18
Postat av: Madeilene

Anonym: tack :) jo det är bara bra med mig sj då?

2010-04-29 @ 15:26:22
URL: http://justmadde.blogg.se/
Postat av: angelica

vet du än om det blir en kílle eller tjej :)?

2010-04-29 @ 18:18:53
Postat av: Madeilene

Angelica: nej vi har ingen aning om vad det blir för något ännu :) jag tror dock det blir en kille hehe

2010-04-29 @ 18:30:47
URL: http://justmadde.blogg.se/


                                  bloglovin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0