Vad är Cambridge?

Jag tänkte berätta lite om Cambridge från de papper jag fick med mig från min konsulent Marie och lite från internet,så ni vet vad det är jag gör nu och vad som händer och allt det.  så är ni inte intresserad så behöver ni inte läsa detta inlägg ;) hehe

Historia:
Cambridgekuren är originalet till VLCD (Very Low Calorie Diet ) vilket definieras som näringsriktig diet med mycket lågt kaloriinnehåll (450-800 kcal).
Cambridgekuren är utarbetad 1970 av Alan Howard, professor i näringsfysiologi vid universitetet i Cambridge. Forskarteamet har lagt ner 10 års arbete för att komma fram till den produkt som vi idag erbjuder dig. Säkerheten med Cambridgekuren finns dessutom dokumenterat i studier bl.a. i London, Dublin, Atlanta Colorado, West Virginia, Rotterdam, Neapel, Göteborg och Stockholm.

En studie över 15 månader, har också gjorts på Överviktsenheten, Karolinska Sjukhuset, av Kjell Ryttig och Prof. Stefan Rössner (Journal of Internal Medicine 1995; 238: 299-306). Den visar på en genomsnittlig viktminskning under de första 12 veckorna på 19,9 kg då Cambridgekuren användes som enda näring. Samt att de som använde kuren i kombination med mat under en upptrappningstid höll vikten bättre än en kontrollgrupp.

Studier visar att Cambridgekurens fina sammansättning av bl. a. fullvärdiga proteiner har ett bättre skydd mot mängden förlorad muskelmassa i jämförelse med andra viktreduceringsmetoder. Utöver all forskning har produkten använts av över 31 miljoner människor världen över sedan 1980.
Obesitas-forskare (mag och ämnesomsättning) idag är överens om, att för att få ett mera varaktigt resultat på en viktreducering bör ett reducerat näringsintag alltid kombineras med någon form av beteendeförändring.

Program:

Ren kur - Du äter enbart Cambridge drinkar och soppor, 3 måltider om dagen. Man dricker minst 3 liter vatten om dagen. Man kan må illa, bli yr och självklart känna hungerkänsla. Själv låg jag nästan helt i tre dagar för jag var så matt i kroppen. Men det går över jag lovar... Ren kur kör man så länge som man behöver (beroende på hur många x antal kilon man har i övervikt) Rekomenderat är att köra minst 2 veckor på ren kur. Jag vet inte hur många veckor Marie tycker jag ska köra eftersom jag inte har så mkt övervikt (ca 10 kilo)  så kanske det räcker med 2 ren kur och resten kombinerad. aja bara vänta och se ;) Man minskar mellan 1.5-4 kilo i veckan

kombinerad kur- 1-3 cambridgemåltider + 1-2 "valiga" måltider enligt tallriksmodellen och minst 2 liter vatten om dagen. Viktigt att tänka på att man gör övergången från ren kur till kombinerad kur sakta så inte kroppen får en chock och går åt andra hållet istället. Kombinerad kur kan man köra tills man nått sin målvikt. Viktminskningen per vecka är mellan 0.5-3 kilo i veckan.

Motion:

Att motionera är viktigt, det vet alla. hur mycket man orkar motionera under Cambridge är upp till var och en. Själv kunde jag knappt gå på promenader med Boyen första dagen men jag städade ur lägenheten dag 2 utan problem. Som sagt, man måste känna det själv hur mycket man klarar. Eftersom man intar så lite kalorier så är chansen stor att man avverkar dagsintaget plus lite till av det som redan finns på kroppen. Jag själv har satsat på att träna bort åtminstonde 1000 kalorier om dagen men gärna mer. Man får tänka på att allt räknas.  Du bränner kalorier när du sover t.o.m så att bränna 500 kalorier är inte så svårt. Att cykla i 1 timme i vanlig fart bränner ca 300 kalorier. :) Sen kom ihåg att variera motionen så mycket du bara kan. Då blir det roligare och ger ett jämnare resultat.
Jag tex tränar yoga, pilates, aerobics, motionscykel, långpromenader med hunden, stavgång, sen ska även ridning tillkomma :)

Handledare:

Jag har den mest underbara handledaren man kan tänka sig. Marie vet hur man hanskas med folk, hon har själv gått ner över 20 kilo med Cambridge så hon vet vad hon pratar om. Jag tog även det stora startpaketet vilket innebär att jag får prata med henne varje vecka upp till 2 år om jag vill. man får även ringa henne när som helst och fråga vad som helst vilket känns hur bra som helst.

Priser:
Det kostar juh tyvärr en del att äta cambridge, dock är det billigare per måltid än om du skulle handla alla ingredienser och laga all mat själv och så vidare... Nu säger jag priserna som JAG betalat. Det kan hända att priserna skiljer lite bland handledarna, för de är hos dem som du köper produkterna

Startpaket: jag köpte ett startpaket med en veckas måltider (21 påsar), fototagning, konsultion (stavning?) massa informationspapper, 10 minuter på en skakmaskin ni vet och så fick jag komma gratis till henne en gång i veckan och prata om hur det går och så. Allt detta kostade då mig 849 kronor.

Måltiderna annars för en vecka kostar 470 kronor och då är det 3 påsar om dagen i 7 dagar (21 påsar )



Biverkningar:
finns såklart biverkningar och det är yrsel och matthet de första dagarna, sen får man även dålig andedräkt vid rena kuren. Men det försvinner om man använder munskölj och det.



är det något ni undrar kan ni gärna fråga :)





Kommentarer
Postat av: Emma

Va roligt att det går så bra :D

2009-02-28 @ 17:43:26
URL: http://emmamakeup.blogg.se/
Postat av: Sylvia

Hej

Är jätteintresserad av Cambridge, har verkligen provat ALLT och då menar jag ALLT. Behöver den där kickstarten för att komma igång. Just nu har jag börjat med Allévo som är rätt okej men det känns som man behöver råd och stöd också. Tack för lite mer info, ska se om jag kan ta tag i detta nu:)

Hälsningar Sylvia

2009-10-14 @ 12:43:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0