Vecka 32

Nu har ännu en vecka gått och det är vecka 32 nu. Snacka om att det går fort. Får lite panik samtidigt som jag längtar som tusan och önskade att det var 42 istället hahahha.. (typ)


Din barnmorska gör vid varje undersökning en bedömning av barnets tillväxttakt och lyssnar på dess hjärta. På vissa håll görs en ultraljudsundersökning den här veckan. Du ökar nu i vikt, snabbare än i något annat skede av graviditeten. Kanske förvånas du över hur stor din mage kan bli. Snart har livmodern intagit det högsta läget som den kommer att ha, ungefär 12cm ovanför din navel.

Barnet är nu ca 29 cm från huvud till stjärt och väger omkring 2 kg. Skulle det födas nu kan det klara sig i kuvös. Kuvös behövs bland annat för att underhudsfettet ännu inte är utvecklat. Nu fungerar barnets fem sinnen och hon eller han kan också vrida på huvudet. Alla inre organ fortsätter att mogna, tånaglarna är färdiga och huvudhåret fortsätter att växa. Barnet sover ca 90-95% av tiden - men under de vakna perioderna tränar den på att öppna och stänga sina ögon. Andningslektioner pågår hela tiden för att stärka lungorna och få dem att mogna. Relativt ny forskning visar att andningsövningarna även stimulerar lungorna att tillverka ett ytaktivt medel, som behövs för att lungorna skall utvecklas på rätt sätt. 

Magen tar mycket plats och dina lungor, urinblåsa och magsäck har det trångt därinne. Det är inte ovanligt att man drabbas av trög mage eller förstoppning under senare delen av graviditeten. Orsakerna kan vara flera, bland annat hormonet progesteron som hämmar tarmrörelserna, att man inte kan röra sig lika mycket som vanligt eller att livmodern trycker på tarmarna En annan bidragande orsak till trög mage är järntabletter som många tar under sin graviditet. Drick mycket, ät fibrer och rör på dig så mycket du orkar.

Kroppen börjar förbereda sig för förlossning och du kan känna lättare förvärkar som mensvärk ungefär. Det kan också läcka mjölk ur brösten. Har du anmält dig till en förlossningskurs?


Hur är det då för mig?

Ökar i vikt?
Ja jag måste säga att jag känner av att jag ökar i vikt. Samlar på mig vatten eftersom jag är ganska svullen om fötterna och vaderna på kvällarna. Jag ser dessutom i ansiktet hur jag har gått upp i vikt. Dock kan jag fortfarande ha mina vanliga kläder vilket känns skönt :)

Trög mage?
Nej jag har inte det (haha). Jag vet om sedan jobbet på ålderdomshemmet att man blir väldigt dålig i magen av järntabletter så jag har druckit mkt vatten och äter mycket frukt (fibrer) och rör på mig så mycket som möjligt som sagt så jag hoppas jag slipper sitta och trycka på hahaha.

Förvärkar?
Nej inte än så länge iaf, ser inte fram emot dem så de kan gärna vänta ett tag till innan de kommer haha

Läcker mjölk?
Nej inte det heller faktiskt. Vet inte om det är bra eller dåligt men jag har verkligen inte sett någonting komma ur brösten.

Barnet?
Bebis mår bra, h*n livar omkring heeela dagarna vilket är underbart :) Måste verkligen njuta av varje rörelse nu eftersom h*n snart är ute. Ibland är den ganska långt upp i revbenen ja vilket inte alls är skönt. Då får man luta sig tillbaka och vrida kroppen lite åt det andra hållet så att det blir mer plats. Att h*n skulle sova till 90 % vet jag inte om jag håller med om haha. Inte min unge iaf. Jag tror fortfarande att det blir en kille :)

Jag annars då?
Jag har halsbränna då och då vilket är skitstörande men det går över snabbt så jag ska väl inte klaga egentligen. När det gäller foglossningen så har jag vart bra några dagar nu så jag håller tummarna om att jag lyckas klara mig några dagar till innan det gör så där ont igen. Kissar gör jag varje natt nu, ibland två gånger. Jobbigt att kliva upp men vad ska man göra? haha. Nu ser jag fram emot nästa besök hos barnmorskan som är den 12 maj. Nästa onsdag alltså :)





                                  bloglovin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0