Vecka 26 (25+0)

Idag går jag in i vecka 26 och det är helt galet vad fort det går haha.

Förmodligen passar inte dina vanliga kläder längre, för nu börjar du lagra fett kring bröst och höfter. Graviditetsstrimmor på mage och bröst bör dyka upp nu, om du alls kommer att få några. Ditt hjärta och dina njurar jobbar hårt för att hålla igång blodcirkulationen, och ta hand om den ökade mängd vätska som finns i kroppen.

Barnet är ca 23 cm långt från huvud till stjärt och väger ungefär 900g. Ryggraden blir starkare och smidigare, för att den skall orka bära kroppen. Lungorna utvecklas alltjämt och barnet växer till sig mer och mer. Med lite tur kan man höra barnets hjärtslag genom att någon lägger örat mot din mage. Ögonen är nu färdigbildade och barnet har lärt sig att både andas in och ut. När barnet hör ljud reagerar det med högre puls, och spelar du musik kan det hända att hon/han rör sig i takt. Det finns studier som visar att barnet reagerar på beröring runt denna vecka.


Passar vanliga kläder? ja det tycker jag att de gör. Jag får fortfarande på mig alla tröjor jag har och byxorna får jag på mig även om jag såklart inte kan stänga knappen haha. Jag har ännu inte köpt några mammakläder och tror inte jag kommer göra det heller. Leggings fungerar bra för mig nu och snart när det är sommar kan jag ha kjol och klänningar. Men man ska aldrig säga aldrig haha. Fetare nederdel och bröst? Ja jag märker ju att jag har mer fett på låren då de har blivit gropigare men jag har ju inte gått upp så mkt där eftersom jag fortfarande kan ha samma kläder som innan. Att brösten växt har jag märkt då endast två BH:ar sitter bra, de andra har jag växt ur så det blir till att köpa mig något större snart haha. Graviditetsstrimmor? Har jag inte fått ännu, varken på bröst eller mage.

Annars är bebis livligare än förr nu. Livar om hela dagarna i magen och har mer och mer mina dygnstider. Vaknar tidigt och vill sova tidigt.



Postat av: Madeleine

åh va kul! när är det tänkt att bebisen ska komma? :)



sv: jo allt är bra med mig oxå, ska ut ikväll så det ser jag fram emot ! :)

2010-03-25 @ 19:52:00
URL: http://www.wannabeloved.devote.se
Postat av: Jacqueline - 17 and pregnant

Hejhej! Grattis till graviditenten, vi har ganska nära BF så det tycker jag är en bra anledning att lägga till dig på bloglovin :) kramar!

2010-03-25 @ 21:27:40
URL: http://jacquii.blogg.se/
Postat av: janni

jag vill ju se magbilder madde! :D

2010-03-25 @ 21:55:04
URL: http://jannifyhr.wordpress.com


                                  bloglovin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0