Vecka 24

För att gå in på något roligare än förra inlägget så går jag in i vecka 24 idag. (23+0) och det känns bra hehe! Det är inte långt kvar nu liksom... börjar bli lite pirrigt haha!

Nu går det att höra barnets hjärta med ett vanligt stetoskop. Någon gång runt denna vecka är det dags för ett besök hos din MVC. Om du inte börjat träna dina muskler i bäckenbotten, så är det hög tid. Bäckenbottenmusklerna börjar tänjas ut, vilket kan leda till att du läcker urin när du hostar eller skrattar. Denna muskelgrupp används inte i dagliga aktiviteter och det kan därför vara svårt att veta om man tränar rätt.
Hormonnivåerna i kroppen börjar plana ur och humöret brukar jämna ut sig. Många känner sig lugnare och gladare. Livmodern når nu ovanför naveln.

Barnet är nu ca 21cm långt mellan huvud och stjärt och väger omkring 700g. Skulle barnet födas nu har det 20-25% chans att överleva. Det är fortfarande litet, finlemmat och alldeles hårigt. I kroppen har vita blodkroppar börjat bildas och dess funktion är att bekämpa infektioner.

Lungorna fortsätter att utvecklas och luftvägarna formas till rör för att kunna ta in och stöta ut luft. Blodkärl och lungblåsor utvecklas i lungorna och mellan dessa kommer så småningom utbyte av syre och koldioxid ske. I lungorna börjar också ett ytspänningsnedsättande medel att bildas. Dess uppgift är att hindra lungblåsorna från att klibba ihop.



och hur är det då för mig? Jag har inte vart hos BVC sen jag skrev in mig i vecka 10 vilket känns som flera år sedan men ska dit om två veckor vilket känns bra. Dock lite sent kanske men men. Läckage? Jag har inte börjat läcka än hahaha. Hormonerna? Jag känner mig som vanliga Madde nu och det har jag gjort i flera veckor. Dock har jag svårare att gå och svårare att ta mig upp ur sängen på morgonen men det har ju sin orsak. Dock kan jag bli vansinnigt arg för ingenting ibland men det går snabbt över då jag inser att det är gravidhormonerna haha.

Annars känner jag av lille varje dag nu hur mycket som helst. Mest är det dock på förmiddagen och mot kvällen :) Snart så är lillen här med oss, underbart !!



                                  bloglovin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0