Ska man jaga varg?


Efter att ha sett filmen Varg (som var jävligt bra...) igår på bio uppstod en massa tankar och funderingar, som jag antar var meningen med filmen. I själva filmen så dödas en varg och  det blir åtal för det. Ska det vara så? Att vargen dödar deras inkomst, deras föda och samerna kan inte göra ngt åt det? Personligen tycker jag att det är bra att lagarna mot vargarna finns. Dem behövs i djurlivet och nu när dem håller på att utrotas är det en självklarhet att lagar finns. MEN jag tycker också självklart att det är tragiskt att renarna slaktas och plågas av vargarna och det är självklart synd om samerna som sköter dem och förlorar pengar och djur som dem tycker mycket om. Så jag har delad mening där lixom. Det måste gå att 
samsas på någe sätt, skydda renarna ännu mer, hålla vargarna på avstånd. Vargarna kommer förhoppningsvis alltid att finnas där i skogen och samerna kommer alltid att ha renarna lösa på fjällen. Det som stör mig är att ofta dödas vargarna "bara för att", bara för att dem finns där, bara för att dem KAN 
döda deras renar eller hundar eller vad det nu handlar om. Det är ett stort FEL enligt mig. 


Vad tycker ni? ska vargen få dödas hej vilt eller är det bra att det finns lagar ?

När vi var på kolmården med skolan en vecka så fick vi även ha en liten varg-lektion inne hos de tama vargarna och dem var juh som vilka hundar som helst. Svårt att tänka sig dem attackera och döda andra varelser när dem stod där och slickade oss i ansiktet haha. Men det gäller att respektera alla individer. 



                                  bloglovin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0