Chokladtryfflar

Chokladfreak som man är så kunde man inte hålla sig ifrån gotta även fast man käkar GI MEN jag vill påstå att mörk choklad är okej att äta, det är till och med så att dem rekomenderar 1-2 bitar mörk choklad om dagen då det inte bara är gott, utan även har positiv påverkan på kroppen.

Tog mig i kragen och testade göra lite chokladtryfflar idag. Jag är inte riktigt klar med dem än så jag kan inte säga hur dem smakar men jag hoppas att det blir rätt bra iallafall. Det tar nämligen lite tid detta och skulle vara hemskt om dem smakade skit efter all slitgöra haha.

Det finns olika recept men jag skriver in det jag gjorde :)

Du behöver: (räcker till ca 40 stycken)image400
250 g mörk choklad
½ vaniljstång
1dl vispgrädde
80 g honung
50 g osaltat smör
200 g choklad till dopping av samma sort som valts ovan
80 g kakaopulver

Gör såhär:
1. Finhacka chokladen eller kör den i en mixer
2. Dela vaniljstången på längden och skrapa ner fröna i en kastrull. Tillsätt grädde och honung.
3. Koka upp gräddblandningen. Häll den över chokladen och mixa till en smet. Tillsätt smöret.
4. Bred ut chokladen på ett fat och täck med plastfilm. Låt svalna i rumsvärme tills det stelnat.
5. Fyll chokladen i en spritspåse. Spritsa små "kulor" högst 2 cm i diameter på ett bakplåtspapper. Ställ in i kylen för att stelna
6. Täck handflatorna med lite kakaopulver och rulla kulorna så det blir jämnt runda. Låt torka i 1 timme.
7. Temperera chokladen. rulla kulorna i handen med den tempererade chokladen.
8. Rulla runt kulorna i kakaopulvret och lägg dem sedan i en sikt och skaka bort det överflödiga kakaopulvret.


Det står ingenting om de andra 200 g chokladen som man ska ha som dopping men antar att man 
smälta det och rulla kulorna i det innan man rullar dem i kakaopulvret. Så det fastnar. HAHA


update!
dem var asgoda :D haha dock mkt krångel för dem...

Postat av: Malin

Åh, får man komma på fika (A) ;)

2008-04-25 @ 12:11:10
Postat av: Madde

hahahha ja på egen risk xD hahaha

2008-04-25 @ 14:42:07
URL: http://justmadde.blogg.se


                                  bloglovin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0